tolong kami bantu kami..

My Buddies

Monday, March 26, 2012

M.Y G.E.N.E.R.A.S.I

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Lama tak berblogging. Kali ni nak post pasal permainan kanak-kanak generasi 90an. wink2 terbayang-bayang waktu kecil2 dulu.

Suka sangat video MY GENERASI ni. Try la tengok.
Video ni tentang generasi 90-an. FYI saya juga tergolong dalam generasi ini.

Antara permainan-permainan generasi 90an ialah.. jeng jeng jeng...

LOMPAT GETAH.
Permainannya macam ni, 2 orang akan pegang hujung getah yang telah disambung jadi panjang. Lepas tun sorang akan lompat. Mula-mula getah tu paras tanah, pastu naik paras lutut, pinggang, bahu dan akhir sekali kepala. Kalau tak lepas maknanya orang tu hilang giliran. Pemain yang lain la pulak yg akan lompat. Macam tu la.

*psttt saya terer ok main ni dulu.jgn jeles.


BATU SEREMBAN
Ada 7 biji batu. Kena lambung, imbang dan sambut. Kalau tak dapat sambut maknanya kalah la. :). Sebiji batu yang dapat tangkap tu markahnya adalah 2 point.


TUTUP TIN
Seperti dalam gambar kat atas ni. Pemain akan cuba tembak target yang kat hujung tu guna tutup tin yang paling dekat dengan pemain tersebut. Tutup tin yang tengah tu sebagai penghalang la. Mencabar bukan..haha.


TEPUK TERUP
Siapa yang pernah main ni sila angkat kening. Permainan ni biasanya budak laki yang main. Tapi kalau ada budak perempuan yang nak main jugak apa salahnya. Kan-kan? Pemain kena tepuk terup yang disusun sampai terup tu terbalik. Yang terbalik tu akan jadi pemain tu yang punya. Siapa yang dapat banyak dia la yang paling gagah dalam permainan ni.haha.. Siapa yang pernah main tu faham la macam mana cara main benda ni. (tak reti nak explain :p)

TENG-TENG
Antara permainan yang famous suatu ketika dahulu. aiceh wah. Main lompat-lompat guna satu kaki. Best. Try la. Nampak tak lukisan tu. Ada kotak-kotak. Kat dalam kotak tu la kita kena lompat satu persatu. Lepas tu batu tu sebagai token kita macam tu lebih kurang. ngee

BALING TIN & BALING SELIPAR
Permainan ni memerlukan kerjasama dalam kumpulan. Dua2 permainan ni lebih kurang sama je. Baling tin atau selipar sampai jatuh lepas kena susun balik. Kumpulan lain kena jaga kumpulan lawan, halang mereka susun semula tin or selipar tu. Dengan cara baling selipar ke arah pemain. Siapa yang kena dia kena keluar dari permainan tersebut.


LAWAN PEMADAM
Seperti dalam gambar. "TAP TAP"
(haha. ok tak reti nak express in words)

CONGKAK
Ada 7 lubang kiri dan kanan.So total ada 14 lubang. Lubang hujung sekali dipanggil rumah. Click here for more information.

Ada lagi ke? Ok sampai sini dulu la ye. Kalau ada lagi yang tertinggal komen2 la kat bawah ni. Lapar dah ni. hihi.
bye.
Take care.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...